Mindful farming, verlichting & new travels to go - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Vera - WaarBenJij.nu Mindful farming, verlichting & new travels to go - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Vera - WaarBenJij.nu

Mindful farming, verlichting & new travels to go

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

04 Maart 2013 | Thailand, Chiang Mai

Jahaaaaaaaa, daar ben ik weer, terug van een week Mindful Farming!

Ik hoor dat bij jullie vandaag de lente is doorgebroken, heerlijk hoor! Hier in Chiang Mai juist een koele(re), bewolkte dag met fikse plensbuien. Verfrissend, dus ik geniet ook!

Mindful farmen was een bijzondere ervaring. De eerste twee dagen zat ik flink in de weerstand en was eigenlijk alleen maar aan het bedenken wanneer ik met goed fatsoen weer zou kunnen vertrekken. Overdag boiling hot (30 graden in de schaduw, tegen de 40 in de zon), 's nachts freezing cold (alle laagjes over elkaar aantrekken en om 9 uur slapen in m'n open air mudhut onder een stapel dekens). Daar moest ik erg aan wennen. Maar langzaamaan kwam ik in de mindful mood van 'helemaal zijn met wat er is, in elk moment, in acceptatie en overgave, totaal aanwezig zijn' en toen begon ik ervan te genieten. De mensen waren aardig en heel relaxed. Qua werk heb ik van alles gedaan: elke ochtend m'n fruitbomentuin in wording begoten (een uur omhoog en omlaag lopen met een gieter, elk babyboompje een halve gieter) pompoenen geplant, moddermuurtjes gemetseld, bamboestokken van 12 meter lang de heuvel op gesjouwd (zweten!) bonen geplukt en paden geveegd. En elke dag maakten we met z'n allen 3x per dag de heerlijke, vegetarische, organische maaltijden klaar. Zelf sla en kruiden plukken, wortels uit de grond trekken, alles wassen/snijden/bereiden, zelf sojamelk maken (lees: bonen uitwringen), pindakaas homemade, brood bakken en zomeer. Alles vers, onbespoten en puur natuur en het smaakte supergoed! Het bereiden natuurlijk heel arbeidsintensief, maar daar hadden we dan weer mindfulnesstrainingen voor. Zo ik heb bijv een uur heel mindful een grote berg takken van de bonen ontdaan, boontje voor boontje, breathing in and out, being aware, being present. Ontbijt en lunch deden we in stilte, iedereen op een kussentje facing the garden, bij het avondeten mochten we gezellig samen zitten en praten. Overigens: niets was verplicht! Wie wilde werken, ging werken, wie rust of meditatie wilde doen, nam rust of mediteerde. Kom daar eens om in Nederland :-)! Soms was het werk best pittig. Bij het bamboe sjouwen in de hitte betrapte ik mezelf op de gedachte dat ik liever een communicatieplan wilde schrijven (aaah het moet toch niet gekker worden!!). 's Avonds was een een teaching en meditatie van de inspirerende voormalige monk Pi Nan. Zijn Japanse vrouw Noriko en dochter Nobara van 1,5 waren er soms ook bij. Het was heel basic leven, met de natuur, 's nachts onder de volle maan, geluiden van krekels en kwakende kikkers. Een unieke ervaring en ik heb er leuke mensen ontmoet. Happiness!

Vandaag voel ik me totaal verlicht want ik heb vanmiddag tatarataaaa een pakket van 6 kilo spullen naar huis gestuurd. Inclusief m'n boeken- en oliepakket van de massageschool en andere overbodige spullen. Het was wikken, wegen en beslissen. Wat kan weg, wat is de moeite (en geld) waard om te versturen, wat is vervangbaar, wat wil ik overhouden? Maar het spul is (onder)weg, ik 50 euro armer en een half lege rugzak rijker! In m'n guesthouse ligt nog een zakje met plm 1,5 kilo kleren, die ga ik achterlaten. Weggooien is me iets te gortig: die ouwe trouwe tot op de draad versleten pyjamabroek, de gescheurde zijden tot op heden ongebruikte lakenzak, een verwassen t-shirt en zo meer. Even slikken, au en loslaten. Het voelt heerlijk en schept letterlijk ruimte! Zo kan ik weer eens een nieuw shirtje kopen, sta ik ook weer fris op de foto's :-)! Verheug me erg op travelling light de komende weken, yeehaa!

Vanmiddag een lunchdate met biodanzavriend Hans en zijn Thaise vriendin Kung, wat nog net in ons aller reisschema's paste. Bijpraten, inspiratie uitwisselen en fijn samenzijn. Erg, erg leuk!!

Morgen een dagje relaxen. Was van plan een zwembad op te zoeken, maar het weer is heftig deze dagen, dus maar even zien wat het wordt. Anders te arren moede maar weer een massage, haha!!

Woensdag 6 maart verlaat ik mijn geliefde Thailand, op naar Laos. Met de avondbus reis ik naar de grens, de 7e en 8e breng ik door op de 'slow boat' naar Luang Prabang. Mijn verjaardag op de 8e vier ik - bij leven en welzijn - dus varend met wie er maar mee wil 'deinen' en einde dag strijk ik dan neer in een of ander guesthouse naar mijn zin. Daar ontmoet ik ook weer een of twee eerdere contacten. Ben benieuwd! Mijn laatste weken ga ik wat meer vakantie vieren, is het plan. Heb veel gedaan, geleerd, gestudeerd, gewerkt, nu wat meer rust en slow mode...

De beloofde foto's, ik ben er nog steeds mee aan het experimenteren. Met mobiel, tablet, snoertjes, mindful aanwezig zijn en mijn beschikbare IQ (ahum) zou het theoretisch toch moeten lukken. Op Facebook lukt het heel makkelijk. Hmmmmmm.......

Well lieverds, tot zover maar weer van de tropische kant van de wereld!

Ik wens jullie veel lentelicht, liefde, ruimte, peace of mind, gezondheid en gezelligheid!!

Tot de volgende blog,

Spicy kisses,

Vera xxxxxxxxxxxxxxxxx


  • 04 Maart 2013 - 16:19

    Frank:

    Klinkt goed. Helemaal gewaarzijn en jezelf dan betrappen op het plezier van een communicatieplan schrijven:-). Travel light darling!

    XF

  • 04 Maart 2013 - 18:47

    Anne:

    He lieve Vera, wat weer leuk om je verhaal te lezen. Het plattelands leven valt nog niet mee hè? Hard werken en alle elementen van de natuur zijn aanwezig :-). Dat slapen in de buitenlucht en zicht op de maan dat zou ik ook wel weer eens willen, heerlijk.

    veel liefs, Anne

  • 05 Maart 2013 - 00:51

    Berton:

    Wauw Vera! Mooi verhaal.Respect voor je lef om alleen zo'n avontuur aan te gaan! Nu lekker mindfull van je rust genieten! X

  • 05 Maart 2013 - 05:49

    Richard Knol:

    Na je spontane berichtje ook maar ff een kijkje genomen op jouw profiel. Wat kun je leuk schrijven, daarmee is mijn verhaal echt een saaie bedoeling ;-) Ben jaloers op die mindful farming ervaring, lijkt me super. Geniet van je trip, met Laos staat je iets moois te wachten. Gr Richard

  • 06 Maart 2013 - 00:13

    Liesbeth:

    dikke zoen voor Veer!

  • 07 Maart 2013 - 20:40

    Clara:

    Lief Veertjepeertje, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik denk aan verjaardagen van je die we hebben gevierd in het park in Amsterdam bij jiu voor de deur. Zou nu niet lukken want helaas de winter keert weer keihard terug. Morgen nog regen maar daarna weer sneeuw. echt waar. Puf jij dus maar lekker. En geniet van Laos. Je eerste keer? Ik was daar in 1998 en toen konden we ons Nederlandse geld biet wisselen want onbekend en daardoor waren we hartstikke arm en moesten we met een minimaal aantal kippen rondkomen. totdat we een Duitser tegenkwamen die wel guldens wilden wisselden voor marken die wij dan weer konden wisselen voor kippen. Laos, i like it. Geniet, meisje. Heel veel liefs en fijne verjaardag. Xxxc clara

  • 08 Maart 2013 - 08:40

    MIreille:

    Lieve Vera, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Uniek: dobberend en deinend een nieuw levensjaar in... geniet er van!
    Nu maar mijn reactie via deze weg, ik krijg de indruk dat eerdere mails niet zijn aangekomen?
    Je reisverslagen zijn top, als ik ze lees ben ik daar!
    Wens je veel wijsheid, plezier en mooie ontmoetingen met jezelf en anderen in de komende weken. Liefs, Mireille

  • 08 Maart 2013 - 09:09

    Christa Cats:

    Dag Vera,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Je voelt je vast vele jaren jonger nu!
    geniet nog lekker een tijdje onbekommerd van het land, de mensen, de natuur.
    groetjes,
    Christa

  • 08 Maart 2013 - 22:49

    Saskia:

    Hey Vera, heerlijk om je verhalen te lezen. Misschien moet je er toch een boek van maken want je schrijfstijl is echt fijn om te lezen. Ik hoop dat je het niet te druk krijgt inNederland met je massages. Hahaha
    Sabatical=3 maanden vrij nemen om daarna dubbel zo hard te werken!
    O ja en als je dan toch een communicatieplan wilt schrijven maak er dan een voor je toekomstige boek!
    De tijd gaat zo ontzettend hard, je komt voor mijn gevoel alweer bijna thuis. Dus heel veel plezier nog even en geniet ervan. Ik heb met Hilde al weer mooie dingen gemaakt en kan niet wachten om het je te laten zien ;-)

    Groetjes Sas

  • 10 Maart 2013 - 10:43

    Rein Van Zwol:

    Ha, ook ik meng mij in het koor der feliciterenden want zij die het sterrenbeeld vis dragen kunnen elkaar nooit genoeg en overtuigd geestelijk bevruchten waaraan een oprechte verjaringsfelicitatie, bijvoorbeeld, vanzelfsprekend en hartelijk bijdraagt.

    Rein groet betrokken .-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vera

Actief sinds 27 Dec. 2012
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 23624

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 30 Maart 2013

Thailand-Laos-Cambodja

Landen bezocht: