Cambodia: temples, killing fields and beach - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Vera - WaarBenJij.nu Cambodia: temples, killing fields and beach - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Vera - WaarBenJij.nu

Cambodia: temples, killing fields and beach

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Vera

27 Maart 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

Lieve, lieve allemaal,

Hoe gaat het in Nederland met jullie? En is de lente eindelijk in aantocht? Ik heb zojuist (voor het eerst!) op het weerbericht gekeken en zie dat het een winterse Pasen wordt, maar wel een paar graden warmer. Ik bevind me nog steeds in het andere uiterste. Het wordt hier in Cambodia heter en heter. Overdag temperaturen van tegen de 40 graden, 's nachts 'koelt het af' tot zo'n 28 graden, dus dat is zweten, zweten en liters water drinken. Ik hou eigenlijk niet van airco, maar hier is het gewoon onmisbaar. Dus toch maar overstag na een doorwaakte nacht van afwisselend lauwe douches en slaappogingen met een natte handdoek op m'n hoofd. Een Engelse guesthouse owner zei: 'This is part of travelling. You get sick in India and you get fried in Cambodia!' Haha, tja, tropics :-)!

In Cambodia heb ik heerlijke dagen gehad in Siem Reap. Die bestonden voornamelijk uit drie dagen tempels bekijken in Angkor Wat. Ongelooflijk indrukwekkend! De eerste dag heb ik samen met mijn Angkor-mate Matthew uit de USA een tuktuk gedeeld en rondgetoerd. De tweede dag een wekker om 4.30 gezet, om 5.00 uur op de fiets, om 6.00 uur sunrise (met nog honderden andere toeristen, maar evengoed prachtig!) En daarna nog een 'grand tour' gefietst, waarbij ik me enorm verkeek op de afstanden, dus dat was effe doorbikkelen in de bloedhitte (plm 38 gr). Was om 12.00 uur terug, trots en bekaf en heb de rest van de dag niks meer gedaan behalve een supergoeie massage en heerlijk eten/drinken. De derde dag weer samen met Matthew getoerd, dit keer een gids ingehuurd, die ons wat meer diepte-info kon geven. Dat was een hele goeie keus! Edoch na de lunch werd het zooo heet en waren we compleet tempelmoe, dus toen maar een early return to town. Die avond heb ik Rosanne (mijn kamergenote van Monte Vista Retreatcenter, lijkt echt eeuwen geleden!) weer ontmoet. Dat was helemaal top! Gezellig, vertrouwd, eindeloos bijkletsen, over de nightmarket struinen en heerlijk Indiaas gegeten. Genieten!

De dag erna ben ik naar Pnomh Penh gereisd met als enige doel de killing fields en museum/voormalig prison S 21 bekijken. Heftige ervaring! Wat een vreselijke dingen zijn er in dit land gebeurd onder het Khmer Rouge Regime van Pol Pot in 1974-1979, my god, nog maar zo kort geleden!! Bij de audiotour van de killing fields hield ik het niet droog. De massale aantallen e.d. zijn vreselijk, maar vooral de individuele verhalen van overlevers raakten me diep. Ook emotioneel om te zien dat bezoekers allemaal heel stil zijn en een armbandje oid achterlaten bij de massagraven en de killing tree. Ik heb m'n haarfrutsel om een paaltje gebonden... In de tuktuk terug schoot ik weer even vol. Pft. De tuktukdriver kwam me 's avonds in de stad nog drie keer vragen of ik weer okee was. Zo lief! Adem....

De dag erop de bus gepakt en nu ben ik in ben ik in Sihanoukville, een stadje aan de zuidkust van Cambodia. Even twee dagen uitrusten na het intensieve reizen van de afgelopen weken. Lees: lang slapen, in de lauwwarme zee zwemmen, pedicure/manicure op het strand, fruitshakes and scrambled eggs for breakfast, massages, sunset yoga, happy hour cocktails en 's avonds gezellig eten met twee leuke Zwitserse meiden die ik in de bus ontmoette. Bij alles wat ik doe ben ik aan het afscheid nemen van dit heerlijke werelddeel. De laatste keer dit, nog een keer dat, nu kan het nog zus, straks is het weer Nederlands tempo, wintertemperatuur, werken, belastingaangifte enzo meer....

Maaaaarrrrr, ik verheug met ook op weer terug zijn en mijn lieve familie, vrienden, kattekind enz weer zien!! En weer lekker in m'n eigen huis vertoeven, met kat en kruik en het Nederlandse 8 uur journaal, haha. En in m'n eigen bed slapen. En weer eens andere kleren aan (loop al drie maanden in hetzelfde...) en zelf boodschappen doen bij Dirk (ja, dat is echt iets om naar uit te kijken, werkelijk waar!), m'n park en zwembad. Dingen op de automatische piloot kunnen doen ipv alles eerst uitzoeken, regelen, handen en voeten Engels spreken. En weer eens dansen! En op m'n eigen fiets naar m'n werk. En ga zo maar door!

Nog een paar daagjes dus. Relaxen en reflecteren. Ik heb een heerlijke sabbaticaltijd gehad, enorm veel gedaan en beleefd, ups & downs doorstaan, genoten van mooie ontmoetingen (soms kort, soms lang), de nodige 'inner journeys' beleefd en veel nieuwe inspiratie opgedaan. Voel me rijk en dankbaar.

En hiermee sluit ik dan (op nog een paar foto's na) ook dit reisdagboek. Ik bedank iedereen die mijn verhalen heeft gelezen. Ik heb eigenlijk geen idee wie dat allemaal wel/niet zijn, behalve natuurlijk degenen die gereageerd hebben (waarvoor dank, was ik erg blij mee!!!). Ik zie dat mijn dagboek 2374 keer bekeken is, ben benieuwd!! Nou ja, wie het ook zijn, ik hoop dat jullie er plezier aan beleefd hebben. Het was voor mij heerlijk om m'n verhalen op deze manier te delen. Ik ga er een mooi boek met foto's van maken.

Lieverds, tot zover vanuit het hete Azie!

I love you and leave you and see you very soon!

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, Vera

• 27 Maart 2013 - 23:07

Marjolein:

Hoi Vera
    Ik was een van je trouwe lezers, een stuk of 7 keer denk ik een van de 2347!! En heb er erg van genoten om zo een beetje met je mee te leven en ook een beetje op al die die bijzondere plekken te zijn in gedachten. Whow, je hebt er echt 3 bijzondere maanden van gemaakt. Ik ben pas halverwege gaan lezen, dus ga eens uitzoeken hoe ik het begin van je reisverslag kan vinden.
    Ik wens je heel veel sterkte met je terugkeer naar Nederland, brrrrr dat zal niet meevallen. gelukkig is de ergste winterse kou hier nu wel voorbij (hoop ik).
    Liefs van Marjolein

• 27 Maart 2013 - 23:20

Gea:

Lieve Vera, veel dank voor je beeldende verhalen. Een feest om te lezen waren ze. Wat een gevulde rugzak met herinneringen neem je mee naar huis! Ik wens je een goede terugreis. Dikke zoen, Gea

• 28 Maart 2013 - 20:20

Rein Van Zwol:

Lieve Vera, weet je zeker dat je terug wil naar Nederland? Het vriest hier 's nachts 6 graden en overdag komt een fatsoenlijk Christenmens niet buiten vanwege de aanhoudend snijdende oostenwind waartegen eigen gebreid wollen ondergoed in verscheidene lagen gedragen niks helpt. De natuur is gestopt met ademen, bomen zijn grijs in plaats van ontluikend groen, krokusjes staan strak als een bevroren asperges rechtop in een vaal-groen veldje dat bij nadere beschouwing ooit gras moet zijn geweest. Mensen lopen dik ingepakt met mutsen en dassen en handschoenen schichtig over straat (dat zijn dus die onfatsoenlijk niet-Christenmensen die altijd al iets brutaligs hadden), en mijn Peter (de kat) ligt klaaglijk jankend onder in plaats van op mijn dekbed in m'n bed. Nou ja lieverd, de lamp geeft goed licht, we sluiten de gordijnen (scheelt enorm in de koudeval) om half 8 's avonds en voor tienen draaien we de centrale verwarming die de laatste maanden stampend overuren heeft staan maken terug naar 15 graden en hoppa, met kat en al te bedde teneinde bevriezingsverschijnselen van het broze maar nog immer wonderschone en o zo kunstig geweven lichaam voor te zijn. Ach lieve Vera, weet je zeker dat je terug wil naar Nederland?
    Kus van Rein .-

• 28 Maart 2013 - 20:22

Richard:

Hoi Veer,
    Dank je wel dat je ons hebt verwend met je mooie verhalen! Ik heb er van genoten!
    Voor straks wens ik je een goede tijd terug in Thailand en een hele goede reis weer naar Amsterdam!